Moob, gevestigd te Moorsel (Aalst) , BTW-nr 0479.058.749,
wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
De wederpartij van dienstverlener wordt in deze
algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.
Partijen zijn dienstverlener en opdrachtgever
samen.
Met de
overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen
partijen.
Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle
offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van
diensten of goederen door of namens dienstverlener.
Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als
dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is overeengekomen.
De overeenkomst
bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 3 – Betaling
Declaraties
moeten binnen 30 dagen na
factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben
gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van
rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat
moment is dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te
schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft
voldaan.
Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal
dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die
invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in
verzuim is, is hij wettelijke rente, buitengerechtelijke incassokosten en
overige schade verschuldigd aan dienstverlener.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag
of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van
dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Weigert
opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door
dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan
dienstverlener te betalen.
Artikel 4 – Aanbiedingen en offertes
Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hooguit 1 maand geldig, tenzij
in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod
niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.
Levertijden in offertes zijn indicatief en
geven koper bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of
schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
Aanbiedingen en
offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit
uitdrukkelijk én schriftelijk overeenkomen.
Artikel 5 – Prijzen
De op aanbiedingen, offertes en facturen
genoemde prijzen zijn inclusief de verschuldigde btw, tenzij anders
overeengekomen.
De
prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde
kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de dienstverlener niet konden worden
voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van
de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
Ten
aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de
overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
Indien
er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de
dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het
tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van dienstverlener,
geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een
daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
Indien
geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor
de dienstverlening een richtprijs afgesproken, waarbij dienstverlener
gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te afwijken. Indien de richtprijs meer dan
10% hoger uit gaat vallen, dient dienstverlener opdrachtgever tijdig te laten
weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat
geval het recht om een deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de
richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
Artikel 6 – Prijsindexering
Dienstverlener
is gerechtigd om zijn tarieven jaarlijks per 1 januari te verhogen
conform de consumentenprijsindex.
Artikel 7 – Informatieverstrekking door opdrachtgever
Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de
uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor
dienstverlener.
Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en
bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren
van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking
te stellen.
Opdrachtgever staat in voor de juistheid,
volledigheid en betrouwbaarheid van de aan dienstverlener ter beschikking
gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn,
voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
Indien en voor zover opdrachtgever dit
verzoekt, retourneert dienstverlener de betreffende bescheiden.
Stelt
opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener
verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de
opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra
kosten en extra honoraria voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 8 – Intrekking opdracht
Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan
dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
Wanneer
opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde
loon en de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel 9 – Uitvoering van de overeenkomst
Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste
inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap
uit.
Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden
te laten verrichten door derden.
De uitvoering geschiedt in onderling overleg en
na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken
voorschot.
Het is de
verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen
aan de opdracht.
Artikel 10 – Contractduur opdracht
De overeenkomst tussen opdrachtgever en
dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de
overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk
anders zijn overeengekomen.
Zijn partijen
binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden
een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding
van deze termijn moet opdrachtgever dienstverlener schriftelijk in gebreke
stellen.
Artikel 11 – Wijziging van de overeenkomst
Indien tijdens de uitvoering van de
overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht
noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen,
passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst
dienovereenkomstig aan.
Indien partijen overeenkomen dat de
overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van
de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt opdrachtgever
hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
Indien de wijziging van of aanvulling op de
overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht
dienstverlener opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk
in.
Indien partijen
een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in
hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van
dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 12 – Overmacht
Een tekortkoming van dienstverlener in de
nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever kan niet aan dienstverlener
worden toegerekend in geval van een van de wil van dienstverlener
onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen
jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor
de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van dienstverlener
kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties
van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen,
stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld
voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet aan zijn verplichtingen jegens
opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang
dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige
zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het
recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te
ontbinden.
Dienstverlener is
in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot
vergoeding van enige schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de
overmachtstoestand enig voordeel geniet.
Artikel 13 – Overdracht van rechten
Rechten van een
partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de
voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij.
Artikel 14 – Verzekering
Opdrachtgever verplicht zich geleverde
zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering
van de onderliggende overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij
opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn
geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder
andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
Opdrachtgever
geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht
De bij opdrachtgever aanwezige zaken en
geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van dienstverlener totdat
opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan
dienstverlener zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken
terugnemen.
Indien de overeengekomen vooruit te betalen
bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft dienstverlener het recht om
de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is
voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in
dat geval niet aan dienstverlener worden tegengeworpen.
Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn
eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te
bezwaren.
Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de
overeengekomen voortuitbetaling of prijs niet conform afspraak is voldaan,
heeft dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd
totdat opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft betaald.
In geval van
liquidatie, insolventie of surseance van betaling van opdrachtgever zijn de
verplichtingen van opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 16 – Hoofdelijke aansprakelijkheid
Als de opdracht
wordt verstrekt door meer dan één opdrachtgever, dan zijn alle opdrachtgevers
hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen die
voortvloeien uit deze algemene voorwaarden en de onderhavige
overeenkomst.
Artikel 17 – Aansprakelijkheid
Iedere aansprakelijkheid voor schade,
voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van een overeenkomst,
is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de
gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit
bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de desbetreffende
polis.
De
aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als dienstverlener aansprakelijk wordt
gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk
functioneren van de door dienstverlener bij de uitvoering van de opdracht gebruikte
apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.
Artikel 18 – Aansprakelijkheid opdrachtgever
Ingeval een
opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk
aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan
dienstverlener verschuldigd zijn.
Artikel 19 – Vrijwaring
De
opdrachtgever vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die
verband houden met de door de dienstverlener geleverde goederen en/of
diensten.
Artikel 20 – Klachtplicht
Opdrachtgever is verplicht klachten over de
verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De
klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming,
zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
Een
klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan
worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 21 – Intellectueel eigendom
Tenzij
partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt dienstverlener alle
intellectuele absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht,
merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen,
tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes,
afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.
De
genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke
toestemming van dienstverlener worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter
beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt.
Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding
van de door dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke
informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan
datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens.
Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij
de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op
te leggen van de strekking van deze bepaling.
Artikel 22 – Geheimhouding
Opdrachtgever houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van dienstverlener ontvangt en alle andere informatie betreffende dienstverlener waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie betreft waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen hij de genoemde informatie ook geheimhoudt.
De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
die op het moment dat opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
waarvan opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door dienstverlener;
die opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan opdrachtgever te verstrekken;
die door opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.
De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 23 – Boete op overtreding geheimhoudingsplicht of intellectueel eigendomsrecht
Overtreedt
opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of
intellectueel eigendom, dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van
dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van 20% voor elke
overtreding en daarnaast een bedrag van 10% voor elke dag dat die
overtreding voortduurt. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande
ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te
zijn van enige vorm van schade. Het percentage wordt toegepast op het
geheel van de bedragen van de verschillende facturen die bijdroegen tot het
bekomen van de geleverde dienst.
Het
verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen
afbreuk aan de overige rechten van dienstverlener waaronder zijn recht om naast
de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 24 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op
iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van
toepassing.
Wanneer in
een gerechtelijke procedure één of meerdere bepalingen van deze algemene
voorwaarden als onredelijk bezwarend worden aangemerkt, dan blijven de overige
bepalingen onverminderd van kracht.
De
rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen, waar Moob is
gevestigd, zijn exclusief bevoegd om
kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet
dwingend anders voorschrijft.